en fantastisk dag i våra liv

Denna trafikstockning kommer föra oss till helvetet. Vi är väldigt arga. Så arga att den kollektiva ilskan får den luftkonditionerade motorvägen att överhettas så att asfalten förlorar sitt fäste och klistrar sig fast på bilarnas dubbdäck. Fönsterrutor vevas ner och svordomar haglar som eldpilar. Det febrila tutandet överröstar allt som finns att säga, allt som fanns att säga, om nu någon någonsin hade något att säga. Vi slår ihjäl varandra med doftgranar. Trafikstockningen är ett bälte synligt från universum, omsvarvat och hårt åtdraget kring hela jordens midjelinje, tvingar den att dra in magen, magen som är havet, havet som kondenseras till jättelika moln med grenlika armar som sträcker sig efter allt som flyger förbi, svalor likväl som stridsflygplan, och sväljer dem i sina vidunderliga gap som Gud också givit dem. Tryckande hetta du vadar dina hjälplösa fötter i. Molnen äter och trottoaren smälter, flämtar trebarnspappan i villaperiferin samtidigt som han bränner upp studsmattan på bakgården i hopp om att ett offer ska förmildra syndafallet. Alla som är lilla gråter, den lilla pojken, den lilla flickan, det lilla djuret. Till och med den lilla innerstaden gråter, mörker och spruckna speglar försvårar uppdraget att välja rätt outfit till apokalypsen. Politikerna lugnar allmänheten. Deras funktion är att rösta för motioner som gör det olagligt att spela annat än Bob Marley i våra köpcentrum. Everythings gonna be alright, everythings gonna be alright, everythings gonna be alright. Jag minns det väldigt tydligt. Jag minns väldigt tydligt var jag befinner mig, jag minns vad jag gör in i minsta detalj. Jag minns det exakta klockslaget, jag minns mina stela mungipor, jag minns vad det är för slags tuggummi jag spottar till marken och låter skrumpna, jag minns det elastiska klibbet i gatulyktornas sken. Jag minns att det alldeles nyss hade funnits i min mun. Jag hade drömt hemska mardrömmar, jag hade drömt om dig. Du hade drömt att det här är en fantastisk dag i våra liv. Everythings gonna be alright. Vad säger du? Inget. Det är någonting i bakgrunden.

1 comment: